Publicerad: 2 maj 2017

Gemensam utveckling av boknings- och bidragslösning

Varför är det svårare att boka en tennistid i Umeå, än en resa till Tokyo? Hur enkel kan man göra en framtida bidragsansökan? Nu har över 200 kommuner gått samman för att hitta en nationell och gemensam lösning.

Pia Witting

Pia Witting

På Offentliga Rummet får besökarna höra mer om SKL:s boknings- och bidragslösning för fritid- och kulturverksamheten. Vi ställde några frågor till Pia Witting på SKL som arbetar med projektet.

Var är ni i processen nu?
– Vi är i uppstarten av upphandlingen som kommer landa i ett ramavtal och som beräknas vara klart våren 2019.

Hur uppstod idén?
– Det var 2007 när jag arbetade som projektledare i idrotts- och föreningsförvaltningen i Göteborgs Stad. Då påbörjade vi vår resa mot att digitalisera alla våra boknings- och bidragsprocesser. När detta var klart ringde andra förvaltningar från staden och senare andra kommuner. Det fanns ett stort intresse för vår digitaliseringsprocess. Vi påbörjade en resa tillsammans med Umeå och Malmö 2013 för att modernisera ytterligare och i knöt sedan an till SKL 2015 eftersom vi insåg att vi kunde driva detta projekt tillsammans med fler kommuner. Det är fantastiskt att se hur ett lokalt initiativ kan växa och bli nationellt tillsammans med SKL!

Varför bör Offentliga Rummets besökare gå till detta seminarium?
– Detta är en av de största gemensamma satsningar som gjorts i kommunsverige. Vi kommer berätta om våra erfarenheter, de tankar vi har framåt och det stöd vi kommer att bidra med för att underlätta i kommunernas digitala förändringsresa.

Missa inte seminariet ”Gemensam utveckling av Boknings- och bidragslösning” på Quality Hotel i Sundsvall den 31 maj klockan 14.00-14.45.

Läs vidare

Hjälpte informationen på sidan dig?

Tipsa:


User information

Tack för att du hjälper oss!